Om hytten

Bjørn West hytten ble bygget i 1948 av Bjørn West veteraner fra siste verdenskrig (se kart). Hytten fra 1948 brant ned 6. april 2012, men den er nå gjenoppbygget. Hytten ligger idyllisk til på et nes ut i Sætravatnet øverst i Stusdalen i Lindås kommune ca. 360 moh.. Hytten er omkranset av ville fjell og en rekke små og store vann. Veteraner og etterkommere har gitt  to pedalbåter, en kano og en aluminiumsjolle til bruk for de som leier hytten. Det er en fin og barnevennlig badestrand med fin sand. Et lite skjær 8 meter ut som det kan vasses ut til. Nede ved vannet er det en opparbeidet bål og grillplass. Det er også ørret i vannet.

Den nye hytten har 24 sengeplasser fordelt på 7 soverom. Sengene var utstyrt med puter og dyner. Det kan legges ut ekstra madrasser på gulv etter behov. Hytten har god standard med blanta annet solcellebelysning, vedovner, peis og gasskomfyr med stekeovn. Vann  pumpes inn med solcelledrevet pumpe. Det er biotoalett (snurredass) og vaskerom inne i hytte.

Hvordan komme til hytten

Kommer du fra Bergen kjører du nordover på E39 over Norhordlandsbroen til Knarvik. Fortsett videre på E39 langs Osterfjorden forbi krysset ved Romarheim. Ca 2 km etter krysset skal du ta av til venstre mot Stusdalen. I Stusdalen kjører du gjennom noen gårdtun. Anders Stusdal som har hatt nøkkel til hytten bor i siste huset på vestre hånd. Videre innover blir dalen smalere og brattere. Veien ender på en stor parkeringsplass. Herfra går det sti frem til hytten, ca 10 min. å gå. Du går først langs et vann, så over en bro og videre langs neste vann. Se kart HER.

Turmuligheter

Fra stedet der hytten stod kan man gå turer i alle retninger. Her er noen forslag: Kalvedalshytta, ca 2 timers tur mot vest. Sti på sørsiden av Tverrvatnet og forbi Padøysætra (Grunnevasstølen). Alternativ rute: Gå stien mot nord og opp over Tverrfjellet til Steinsetdalsætra og videre. Flott tur med fin utsikt. Her kan man velge å gå ned til Padøysætra  og returnere på sørsiden av Tverrvatnet og tilbake til hytta. Steinhusfjellet mot sør: Bare delvis sti men lett å gå. Spennende fjell å komme opp på og flott utsikt. Er du sprek så går du fra toppen og ned mot vest og til Fjellet gård. Lang tur og flott natur. Returner da over Tverrvassheia.

Hvem kan leie hytten

Veteranene og deres etterkommere med familie har førsterett til å bruke hytten.